شطرنج یکی از محبوب ترین بازی ها در دنیا است . ما برای یادگیری این بازی هیچ وقت دیر نکرده ایم و هر زمانی که دلمان بخواهد میتوانیم شروع به یادگیری این بازی بکنیم .
برای یادگیری شطرنج باید به 7 قائده بسیار ساده تسط پیدا کنیم :
در ابتدای بازی ، صفحه شطرنج باید به گونه ای قرار بگیرد که مربع سفید در سمت راستِ قسمت پایین صفحه هر دو بازیکن قابل مشاهده باشد .
مانند تصویر زیر :
سپس باید مهره های شطرنج را مرتب کنیم . ردیف دوم 8 مربع دارد که باید تمام مربع ها را با سرباز پر کنیم . قلعه ها را باید در گوشه ی سمت راست و سمت چپ قرار دهیم سپس باید هر دو اسب را در کنار انها قرار دهیم .
یکی کنار قلعه سمت راست و دیگری در کنار قلعه سمت چپ بعد از این کار باید هر دو فیل را به همین گونه در کنار اسب ها قرار میدهیم .
و در آخر دو مهره باقی میماند که مهره های شاه و وزیر هستند . شاه باید در مربع با رنگ مخالف خود قرار بگیرد یعنی اگر وزیر سیاه است در خانه سفید و اگر سفید است در خانه سیاه قرار میدهیم . و در خانه ای که باقی می ماند وزیر را میگزاریم . ( ممکن است رنگ مهره ها و رنگ مربع های شطرنج ها با یکدیگر فرق کنند )
آموزش چیدن مهره ها به صورت تصویر متحرک :
تنظیم مهره ها در ابتدای بازی شطرنج واقعا آسان است .
مهره های شطرنج 6 عدد هستند که با تکرار آنها به ۱۶ عدد تبدیل میشوند .
سربار ( 8 ) – قلعه ( 2 ) – اسب ( 2 ) – فیل ( 2 ) – شاه ( 1 ) – وزیر ( 1 )
هر کدام از این 6 نوع مهره به صورت متفاوت حرکت میکنند . مهره ها نمیتوانند از روی مهره دیگر بپرند (هر چند که اسب میتواند از روی مهره های دیگر بپرد) ولی مهره ها هرگز نمیتوانند با یکی از مهره های همرنگ خود در یک مربع قرار بگیرد .
با این حال ، مهره ها میتوانند حرکت کنند تا جای یک حریف را بگیرند و سپس آن مهره را از دور بازی خارج کند . مهره ها عموما به موقعیتهایی برده میشوند که میتوانند مهره دیگر را با فرود بر روی مربع جایگزین خود کنند , دفاع از مهره های خود در صورت تصرف، یا کنترل میادین مهم در بازی را به دست آورند .
پادشاه مهم ترین مهره است ، اما یکی از ضعیف ترین هاست . پادشاه می تواند تنها یک مربع را در هر جهت – بالا, پایین, راست, چپ, و مورب حرکت کند.
پادشاه ممکن است هرگز خود را به کیش نرساند (جایی که او می تواند دستگیر شود) . هنگامی که پادشاه توسط قطعه دیگری مورد حمله قرار می گیرد “کیش” نامیده می شود .
آموزش حرکت شاه در بازی شطرنج
وزیز قوی ترین مهره است. او می تواند در هر جهت مستقیم – به جلو، عقب , راست , چپ و یا مورب حرکت کند تا زمانی که او از طریق هر یکی از قطعات خود محدود شود .
و ، مانند تمام مهره ها ، اگر وزیر مهره حریف را بزند ، حرکتش تمام شده است. توجه کنید که وزیز سفید وزیر سیاه را چگونه تهدید می کند و سپس شاه سیاه را مجبور به حرکت می کند .
آموزش حرکت وزیر در شطرنج
قلعه تاجایی که میخواهد میتواند حرکت کند ، اما فقط به جلو، عقب و دو طرف راست و چپ میتواند برود . و نمیتواند از روی مهره های یارش حرکت کند ولی میتواند مهره های حریفش را بزند .
قلعه ها مهره های بسیار قدرتمندی هستند که از یکدیگر محافظت می کنند و با هم کار می کنند !
فیل ها محدودیتی در حرکت ندارند یعنی هر چقدر که بخواهند میتوانند در خانه های هم رنگ با خانه ای که در آن هستند حرکت کنند .
فیل ها به خوبی همکاری می کنند و از همدیگر دفاع میکنند . زیرا ضعف های یکدیگر را پوشش می دهند.
آموزش حرکت فیل در شطرنج
اسب ها کاملا متفاوت از سایر مهره ها حرکت می کنند . اسب ها دو مربع به جلو میروند و در خانه ای که به زاویه ۹۰ درجه آن مربع قرار دارد قرار میگیرد درست مثل شکل “L”. اسب ها از روی حریف و مهره های هم رنگ خود میتواند میپرد .
اسب ها تنها قطعاتی هستند که می توانند بیش از سایر مهره ها حرکت کنند.
آموزش حرکت اسب در شطرنج
سرباز ها به روش مختلفی حرکت می کنند و خانه ها را می گیرند : آنها به جلو حرکت می کنند ، ولی اولین حرکت آنها به دلخواه یک یا دو خانه رو به جلو است ولی در صورت وجود دشمن در خانه کناری میتوانند مورب بروند. و این نیست که بگوییم حرکت اول به اجبار باید مستقیم برویم .
سرباز ها هرگز نمیتوانند به عقب حرکت کنند و در انجا بایستند . آنها به جلو حرکت می کنند ، اما نمیتوانند دشمنی که در خانه جلوییش است را بزنند و فقط میتوانند دشمنانی را بزند که در مسیر مورب خود قرار دارند .
آموزش حرکت سرباز در شطرنج
چند قاعده خاص در بازی شطرنج وجود دارد که ممکن است در ابتدا منطقی به نظر نرسد . این قوائد برای ایجاد بازی با سرگرمی و جذابیت بیشتر ساخته شده اند .
سرباز یک خاصیت دیگر هم دارد و این است که اگر یک سرباز به طرف دیگر صفحه برسد میتواند به هر مهره شطرنج دیگری ارتقا پیدا کند . و به هر مهره ای که میخواهد تبدیل شود .
یک سرباز را می توان به هر مهره ای ارتقا داد .
یک تصور غلط و رایج این است که مردم فکر میکنند سربازان فقط برای یک مهره که بیرون است رد و بدل شوند . یعنی اگر وزیر شما در بازی باشد نمیتوان یک وزیر دیگر به بازی آورد پس این تصور درست نیست . یک سرباز معمولا به یک وزیر ترفیع میشود .
آموزش ارتقا سرباز در شطرنج
آخرین قاعده در مورد سرباز ” en passant ” نامیده میشود که کلمه ای فرانسوی است و به معنای گزراندن میباشد . و برای عبور از یک سرباز دیگر است .
اگر سرباز هنوز حرکتی نکرده باشد و حرکت اول او باشد و سرباز دیگری در ردیف کناری دو تا بالا تر از مربع سرباز بود باید به جای یک مربع دو مربع را به جلو برویم زیرا او میتواند سرباز ما را بزند .
میتوانید در تصویر زیر گفته های مرا بهتر درک کنید .
آموزش شطرنج ( عاقلانه تصمیم گرفتن )
این حرکت خاص باید بلافاصله پس از حرکت اولین سرباز انجام شود , در غیر این صورت دیگر نمیتوانیم آن سرباز را بزنیم . برای درک بهتر این قانون تصدیر و فیلم زیر را ببینید .
یکی دیگر از قوانین ویژه بازی شطرنج , شاه قلعه نام دارد . این حرکت به شما این امکان را میدهد که دو چیز مهم را در یک حرکت انجام دهید : شاه خود را به خطر بیندازید , و قلعه خود را از گوشه و به بازی ببرید .
برای این کار به نکات زیر توجه کنید .
آموزش شاه قلعه در شطرنج
بازیکن با مهره های سفید همیشه برای اولین بار حرکت را شروع می کند. بنابراین، بازیکنان به طور کلی تصمیم می گیرند که با تاس , سکه , گل یا پوچ و … شروع به بازی کنند . سفید، حرکت می کند، به دنبال آن سیاه و سپس سفید، سپس سیاه و سفید و غیره تا پایان بازی. توانایی حرکت اول، یک مزیت کوچک است که به بازیکنان سفید اجازه می دهد که به سرعت حمله کنند.
چندین روش برای پایان دادن به یک بازیی در شطرنج وجود دارد که عبارتند از : قرعه کشی , توسط مامور ، توسط استعفا ، با جریمه در زمان و …
هدف از این بازی این است که شاه حریف را کنترل کنیم . و کاری کنیم که شاه او مات شود و نتواند هیچ حرکتی را انجام دهد . بدین صورت حریف کیش و مات میشود .
فقط سه راه وجود دارد که شاه می تواند از کیش خارج شود :
. خود را به مربعی برسانید که حریف نتواند به شما حمله کند . ( در این حالت شما نمیتوانید شاه قلعه کنید )
. راه کیش شدن ما با مهره حریف را ببندیم .یعنی مهره خود را به جلوی راهی که او میخواهد ما را بزند ببریم .
. مهره حریف را با مهره خود بزنید .
اگر روشی برای انجام این سه حرکت نباشد شما باید شاهد از بین رفتن شاهتان در بازی باشید .
اگر یک شاه نتواند فرار کند , بازیی پایان یافته است . اگر شاه دستگیر نشود یا از صفحه خارج نشود , بازیی به روال خود ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که دستگیر یا از صفحه خارج شود .
اگر یکی از بازیکنان با دقت عمل نکند , مات شدن در مراحل اولیه بازی ممکن است رخ دهد . در زیر این پاراگراف مثالی از یک بازیکن را زده ایم که در مراحل اولیه بازی مات شده است .
گاهی بازیی های شطرنج با برنده به پایان نمیرسد . پنج دلیل وجود دارد که یک بازی شطرنج ممکن است با قرعه کشی به تساوی برسد .
در بعضی از بازیی ها ممکن است شاه ما کیش نباشد و حرکتی به جز تغییر مکان شاه را نداشته باشیم . اما تمام خانه های دور و بر شاه ما کیش باشد در این صورت بازی با تساوی به پایان میرسد .
یکی از نمونه بازیی های منجر به تساوی در شطرنج
در این فیلم مشاهده میکنیم که با حرکت Qc7 , سیاه تهدید نمیشود و حرکت میکند . این بازی به بنبست میرسد .
چهار چیز ساده وجود دارد که هر بازیکن شطرنج باید بداند :
شاه را به گوشهای از بازی ببرید که معمولا در آنجا امنیت بیشتری وجود دارد و قطعا باید برای آن چند محافظ بگزارید .
مهره های خود را به راحتی از دست ندهید ! هر مهره ارزشمند است و شما نمیتوانید یک بازی بدون مهره را به اتمام برسانید . یک سیستم آسان وجود دارد که اکثر بازیکنان برای پیگیری ارزش نسبی هر قطعه شطرنج از آن استفاده می کنند. ارزش مهره های شطرنج چقدر است ؟
. ارزش سرباز = 1
. ارزش اسب = 3
. ارزش فیل = 3
. ارزش قلعه = 5
. ارزش وزیر = 9
. ارزش شاه = بی نهایت
در بازی این نکته نکته بسار مهمی است . این تنها سیستمی است که می تواند برای تصمیمگیری در هنگام بازیی به شما کمک کند .
باید سعی کنید مرکز این تخته را با قطعات و مهرههای خود کنترل کنید . اگر مرکز را کنترل کنید , فضای بیشتری برای حرکت دادن قطعات خود خواهید داشت و برای رقیب تان برای یافتن میادین مناسب برای قطعات خود سختتر خواهد بود . در مثال بالا , سفید حرکتهای خوبی برای کنترل مرکز انجام میدهد در حالی که سیاه حرکتهای اشتباهی را انجام میدهد .
در مثال پایین سفید همه مهره های سیاه را در بازیی گرفته بود ! قطعات شما وقتی روی اولین ردیف پشت سرباز نشستهاند , کار خوبی انجام نمیدهند . سعی کنید همه قطعات خود را گسترش دهید تا زمانی که به شاه او حمله کنید , بیشتر بتوانید از آنها استفاده کنید . استفاده از یک یا دو مهره برای حمله به یک شاه مناسب نخواهد بود .
مهمترین کاری که میتوانید در شطرنج انجام دهید این است که زیاد شطرنج بازی کنید ! مهم نیست اگر شما در خانه با دوستان یا خانواده بازی می کنید ، باید بازی را برای بهبود بخشی بازی خود بازی کنید. این روز ها با پیشرفت علم میتوان به راحتی با افراد مختلف در سراسر جهان بازی کرد .
در حالی که اکثر مردم قوانین شطرنج استاندارد را اجرا می کنند، بعضی از مردم دوست دارند شطرنج با تغییرات در قوانین بازیی کنند. اینها ” انواع شطرنج ” نامیده می شود . که هر نوع قوانین خود را دارد:
لذت بردن از شطرنج با انواع حالت های شطرنج شگفت انگیز است .
شطرنج 960 از تمامی قواعد شطرنج استاندارد پیروی می کند، به جز موقعیت آغازین مهره ها در موقعیت عقب، که به صورت تصادفی در یکی از 960 موقعیت قرار می گیرند. با پادشاه و فیل که برروی مربعهای معمولی خود قرار میگیرند . (g1 و f1، یا c1 و d1). 960 فقط شبیه به شطرنج استاندارد است، اما با تنوع بیشتر در باز کردن.
بسیاری از مسابقات از مجموعه ای از قوانین شایع و مشابه استفاده می کنند. این قوانین لزوما برای بازی در خانه یا بازی آنلاین نیست، اما ممکن است بخواهید به هر حال با آنها تمرین کنید.
شاید همه این اطلاعات کمی شما را تحتتاثیر قرار دهد . به همین دلیل است که ما این سوالات مکرر را در اختیار شما قرار میدهیم که معمولا در افرادی رخ میدهد که وارد دنیای شطرنج میشوند . ما امیدواریم که آن ها برای شما مفید باشند .
سوالات متداول در شطرنج
دانستن قواعد و استراتژیهای پایه تنها شروع است . چیزهای زیادی برای یادگیری در شطرنج وجود دارد که شما هرگز نمیتوانید آن را در یک عمر یاد بگیرید ! برای بهبود شما باید سه کار را انجام دهید :
در حالی که هیچکس در مورد بهترین حرکت در شطرنج موافق نیست , اما بسیار مهم است که سعی کنید مرکز را کنترل کنید . این کار معمولا منجر به طول کشیدن بازی میشود .
بازیکن با مهره های سفید همیشه برای اولین بار حرکت می کند.
سرباز ها نمیتوانند به عقب حرکت کنند . با این حال , وقتی یک سرباز به طرف دیگر تخته میرسد , باید آن را به قطعه دیگری ( مانند یک وزیر ) ارتقا دهید . سپس همانند همان قطعه که به بازی اورده اید میتوانید حرکت کنید .
آیا میتوانید بیشتر از یک مهره را در یک زمان مشخص حرکت دهید ?
در بازی شطرنج به جز حرکت شاه قلعه که دو حرکت حساب میشود و یک بار در بازی در صورت رعایت سه اصل که در بالا در مورد آن توضیح دادیم قابل انجام است , نمیتوان دو یا چند مهره را در بازی حرکت داد .
مهمترین مهره در بازی شطرنج چیست ?
شاه مهمترین مهره شطرنج است . اگر شاه را از دست بدهید , بازی را از دست داده اید . اما وزیر بهترین مهره است .
چه زمانی شطرنج اختراع شد ?
ریشه های شطرنج دقیقا مشخص نیستند , اگر چه اکثراً باور دارند که این بازی از بازیهای قبلی شطرنج که تقریبا دو هزار سال پیش در هند انجام شد , تکاملیافته است , بازی شطرنج که ما امروزه میشناسیم , از قرن پانزدهم در اروپا محبوب شد .
طولانی ترین بازی در تاریخ شطرنج کدام بازی است ؟
طولانیترین مسابقه شطرنج ( از نظر حرکات ) تا به حال بازی نیکولیت در مقابل آرشویچ بوده است . که در بلگراد ، صربستان بازی کرده است
نشانه های شطرنج چیست ?
نشان گذاری شطرنج به گونهای اختراع شده است که ما میتوانیم بعد از بازیهای شطرنج بازیهای خود را آنالیز کنیم . و تمامی حرکات خود را ثبت کنیم تا بعدا بتوانیم حرکات خود را مشاهده کنیم .
نماد شطرنج اجازه خواهد داد که تمام بازیهایتان را ذخیره کنید.
هر مربع دارای مختصات است و هر مهره هم با یک حرف (N برای اسب، B برای فیل، Q برای وزیر، R برای قلعه و K برای شاه) نشان داده می شود.
شطرنج بازی بین دو رقیب در دو طرف یک صفحه است که 64 مربع از رنگهای متناوب را شامل میشود . هر بازیکن 16 مهره دارد : 1 شاه , 1 وزیر , 2 فیل , 2 قلعه , دو اسب و 8 سرباز .
تصویرررر
هدف از شطرنج , مات کردن شاه حریف است . زمانی کیش و مات اتفاق میافتد که شاه در موقعیتی باشد که اسیر شود ( در کنترل حریف قرار بگیرد ) و نمیتواند از حالت کیش خارج شود .
منبع : chess.com
دیدگاهتان را بنویسید