آموزش امروز ما از مکتب خانه شطرنج اختصاص دارد به اینکه دو شاه در دو جناح مخالف قلعه گیری کرده باشند در جلسه قبل اصول و قواعد حمله به شاه قلعه نرفته را آموزش دادیم .[private_content]
میتوانید آموزش مربوط به جلسه قبل را اینجا مشاهده کنید
همانطور که در آموزش قبل گفتیم مهمترین ویژگی این قبلیل از وضعیت ها عبارت است از حمله کردن و همانطور که میدانید حمله میبایست در تمامی مراحل در صدر کار ما باشد و حمله را در دستور کار خود قرار بدیم در مبحث قبلی آموختبم که برای قلعه رفتن بهانه های کافی در دست داشته باشیم و همچنین که ابزار کافی را داشته باشیم و همچنین جناح شاه حریف هم آماده حمله ما بود .
.
اما اگر دو حریف در دو جناح مخالف به قلعه بروند میبایست تمام نیروی خود را برای حمله آماده کنیم و برای حمله نکردن میبایست بهانه ودلایل لازم را داشته باشیم حمله میبایست با تمام موجودی و با تمام قوا و با سرعت انجام شود و دو حریف میبایست از تمام امکانات خود بویژه از پیاده ها برای حمله استفاده کنند برای این از پیاده ها میبایست استفاده کنید چون از جناحی که قلعه رفتیم جناح دیگر بوده ( جناح مخالف با حریف بوده ) و برای همین میتوانیم آزادانه به حریف با پیاده های خود حمله کنیم .
.
پیاده ها وقتی رانده میشوند قربانی هم میشوند ، قربانی پیاده ها با دو منظور صورت میگیرد یکی تخریب وضعیت قلعه حریف و یکی هم باز کردن ستون و خط حمله برای حمله نیروهای خودی
این بازی یکی از بازی های زیبا میباشد که در سال 1974 در اتحاد جماهیر شوروی و در شهر مسکو بین دو استاد بزرگ آناتولی کارپف و ویکتور کوشنوی برگزار شد این دو استاد بزرگ پیش از این در اینترزونال سال 1974 لنینگراد سنپترزبورگ فعلی توانستند مشترکا به مقام قهرمانی دست یابند و بعد مجبور شدند برای حضور در فینال قهرمانی جهان با یکدیرگ مسابقه بدهند و در مسابقه قهرمانی بین این دو 24 بازی برگزار گردید که در مجموع 3 پیروزی ازآن آناتولی کارپف و 2 پیروزی هم نصیب ویکتورکوشنوی شد و در مجموع آناتولی کارپف برای فینال قهرمانی جهان که میبایست به مصاف فیشر میرفت انتخاب شد و همانطور که میدانید فیشر از بازی مقابل کارپف امتناع کرد و کارپف بدون مبارزه قهرمان جدید جهان شناخته شد .
.
دفاع سیسیلی برای اولین بار در پایان قرن 15 در دست نوشته های لوئیس لوسنا کشیش و نویسنده اسپانیای مشاهده شده اگر چه نام این دفاع برای اولین بار توسط گرکو در سال 1619 م تحت عنوان ژیکو سیسلیانو یا همان بازی سیسیلی نام گذاری شد و بعد ها توسط یانیش متفکر و تئورسین نام دار روسی در نیمه اول قرن نوزدهم بررسی شد و یانیش در کتابی تحت عنوان بررسی مدرن شروع بازی ها دفاع سیسیلی را به تفصیل بررسی و در بازی های قرن 19 شاهد استفاده از دفاع سیسیلی بعنوان ابزار قوی و دفاع قوی بودیم همانطور که امروزه هم سیسیلی یکی از مهمترین گشایش های عصر جدید محصوب میشود .
.
قبل از این حرکت ، سیاه انتخاب های مختلفی را دارد مانند Nc6 که به سیستم ریشترنانوزر یا a6 به سیستم نایدروف و e6 که به سیستم شوینینگر و یا کار های دیگر در ایناج حریف حرکت g6 را که در حقیقت نماد سیستم دراگون است انجام میدهد ، در سیستم دراگون بازیکن در نظر دارد که فیل را از قطر بزرگ a1 – h8 گسترش دهد و بازی حاد و تاکتیکی و دو لبه ای رو به نمایش قرار دهد .
علاوه بر حرکتی که آناتولی کارپوف انجام میدهد ( Be3 ) که انتخاب سیستمی است در نوع خود یعنی سفید در نظر دارد قلعه بزرگ برود و سیاه هم قلعه کوچک که درا ین حالت بازی حادی به وقع خواهد پیوست .
علاوه بر این ادامه های دیگری نیز برای سیاه موجود بود بمانند حرکت f4 که سیستم لونفیش نام دارد یا Be2 که سیستم آرامتری میباشد یا حتی می شد فیل فیانکتو بازی کرد با حرکت g3 و بعد فیل g2 به هر حال به ادامه بازی میپردازیم بعد از فیل e3 سیاه فیل g7 بازی میکند .
در اینجا حرکت f3 یک حرکت کلیدی میباشد لازم است توضیح مختصری به نقش فیل در خانه های تیره بدهم فیل در خانه e3 از دید من دشمن اژدها میباشد یعنی میخواهد به جنگ فیل g7 برورد سیاه در اینجا حرکت Ng4 را در اختیار دارد ولی اگر اسب g4 را بازی کند بلافاصله با پاسخ کوبنده سفید مواجه خواهد شد
Bb5 کیش که سیاه ناچار به دادن سوار است بنابر این سیاه میبایست فیل g7 بازی میکرد .
اما سفید چرا حرکت f3 را انجام داد ؟
بعنوان تمرین این جلسه از شما میخواهم دلیل اینکه چرا سفید حرکت f3 را انجام داد برایمان از طریق بخش نظرات زیر مطلب ارسال کنید
[/private_content]
دیدگاهتان را بنویسید