زبان شطرنج : اولین قدم برای آموزش شطرنج آشنایی با نماد ها و علائم شطرنج میباشد که یک شطرنج باز میبایست علائم و نماد های شطرنج را یادگرفته و آنها را به یاد داشتاه باشد
در این آموزش خواهید آموخت :
در این آموزش خواهید آموخت که نماد ها و علائم موجود در جزوه ها ، آموزش ها ، PDF ها ، کتاب ها ، مجلات و سایر منابع شطرنج به چه معنا و مفهومی میاشد
برای نگارش بازی شطرنج، مهرهها را با حروف ویژهای نشان میدهند یا درصورت امکان از تصویر مهره استفاده میکنند. حروف مهرهها به شکل زیر است و اگر حرکتی بدون نماد یک مهره نوشته شود این حرکت متعلق به پیاده بودهاست:
ثبت انگلیسی :
- اسب (Knight) با نماد N
- فیل (Bishop) با نماد B
- رخ (Rook) با نماد R
- وزیر (Queen) با نماد Q
- شاه (King) با نماد K
نمونههایی از حرکات سادهٔ مهرهها در ثبت انگلیسی (بدون کیش کردن و گرفتن مهرهها) :
- Nf6 (اسب به خانهٔ f6 حرکت میکند)
- Bb5 (فیل به خانهٔ b5 حرکت میکند)
ثبت فرانسوی :
- اسب با نماد C
- فیل با نماد F
- رخ با نماد T
- وزیر با نماد D
- شاه با نماد R
نمونههایی از حرکات ساده مهرهها در ثبت فرانسوی (بدون کیش کردن و گرفتن مهرهها) :
- Cf6 (اسب به خانه f6 حرکت میکند)
- Fb5 (فیل به خانه b5 حرکت میکند)
نکته مهم:
در هر دو نوع روش ثبت نماد مهره با باید با حروف بزرگ و مختصات خانهها باید با حروف کوچک نوشته شود.
نمادهای ویژه:
- o–o قلعه کوچک (قلعهٔ شاه و رخ سمت شاه)
- o–o–o قلعه بزرگ (قلعهٔ شاه و رخ سمت وزیر)
- . یا x (گرفتن مهرهها) ← اگر BxB را یک حرکت فرضی در نظر بگیریم، B سمت چپ مهرهای است که میزند و B سمت راست مهرهای است که میخورد.
- + (کیش) ← این علامت همیشه در پایانِ حرکت میآید. برای نمونه: +RxR
- ++ (کیش دوگانه) ← کیش دوگانه به این معنی است که شاه توسط دو مهره همزمان مورد حمله واقع شده. این علامت نیز مانند کیش در پایان حرکت میآید. برای نمونه: ++QxP
دیدگاهتان را بنویسید