در تمام بازیهای رسمی شطرنج که بهصورت استاندارد انجام میشود ثبت بازی الزامی میباشد و تمام بازیکنان میبایست با قوانین مربوط به ثبت حرکات آشنایی داشته باشند و بتوانند بازیهای خود را ثبت کنند ، ثبت بازی در نگاه اول شاید برای خیلی از نو آموزان سخت به نظر برسد ولی بعد از آشنایی با مفاهیم آن خواهید دید که ثبت بازی از بسیاری دیگر از قوانین شطرنج آسانتر است.
علائم و نشانههای موجود در صفحه شطرنج
صفحه شطرنج یک صفحه مربع شکل میباشد که هر ضلع آن دارای ۸ مربع کوچکتر است به عبارت دیگر کل مساحت صفحه از ۶۴ مربع کوچکتر تشکیل شده و اگر کمی بیشتر دقت کنید متوجه خواهید شد در یک سمت صفحه شطرنج (پایین صفحه) عبارات انگلیسی به ترتیب از A تا H نوشته شده است و در سمت دیگر اعداد 1 تا 8 را در گوشه سمت چپ قابل رویت است، اما این اعداد و حروف به چه درد ما میخورد؟
اولین مرحله برای ثبت حرکات در شطرنج

چگونه حرکات را در شطرنج ثبت کنیم
همانطور که در بالا گفتیم صفحه شطرنج از ۶۴ مربع کوچکتر تشکیل شده است و هر یک از مربعها برای خود یک نام دارند و برای تشخیص نام هر مربع ابتدا میبایست ببینید مربع مورد نظر شما در کدام ستون و عرض قرار دارد
* به خانههای عمودی شطرنج ستون و به خانههای افقی عرض گفته میشود | اگر میخواهید بیشتر مطالعه کنید : کلیک کنید
در شطرنج هر بازیکن ۱۶ مهره در اختیار دارد که ۸ پیاده، ۲ رخ، ۲ اسب، ۲ فیل و ۱ وزیر و ۱ شاه میباشد و هر مهره نام و علامت مخصوص به خود را دارد که در ثبت از آن بهره میبریم که پیشتر نام هر مهره را برایتان آموزش دادهایم، برای ثبت حرکات در شطرنج از ۲ روش استفاده میکنیم
یک : روش نمادی
دو : روش نوشتاری
چگونه حرکات را ثبت کنیم
تا اینجا یاد گرفتیم که هر خانه در شطرنج برای خود یک نام دارد و این نام هیچگاه متغیر نیست همانطور که نام شما در شناسنامه شما همیشگی است، اکنون میخواهیم یاد بگیریم که چطور میشود یک حرکت را ثبت کرد برای اینکار شما باید با نام مهره ها نیز آشنا باشید در شطرنج هر مهره برای خود یک نام اختصاصی دارد
در آموزشهای قبلی سایت بهطور کامل به این مورد پرداختهایم اگر شما این آموزش را مطالعه نکردهاید میتوانید از طریق این لینک ( کلیک کنید )مطالعه کنید
روش نوشتاری
روش نوشتاری که رسمیترین روش ثبت حرکات میباشد و هر شطرنج باز ملزم است در تمام مسابقات و تورنمنتها از این روش استفاده کند در این روش بازیکن میبایست بعد از هر حرکت اسم مهره و جایگاه قرار گیری مهره را به ترتیب در برگه ثبت مخصوص درج کند به این ترتیب در یک حرکت کامل (یعنی هم سفید و هم سیاه بازی کند) شما در برگه ثبت یک جایگاه را پر کردهاید.
روش نمادی
در روش نمادی هر مهره برای خود یک نماد دارد و نماد آن شکل ظاهری مربوطه میباشد بهعنوان مثال

در این روش بجای نوشتن نام اختصاری مهرهها از نماد هر مهره استفاده میکنند این روش بیشتر در وب سایتهای آموزشی یا آنلاین و همچنین در کتابهای آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد در این روش به مانند روش قبلی عمل میکنیم یعنی نام جایگاه و محل قرار گیری را مینویسیم با این تفاوت که بجای اسم مهرهها از نماد مربوط به آن استفاده میکنیم.
برگه ثبت حرکات شطرنج
برگه ثبت شطرنج یک برگه a5 یا a4 میباشد که قبل از آغاز مسابقه توسط مسئول برگزاری مسابقات در اختیارتان قرار میگیرد و میبایست در محلهای تعیین شده حرکات خود را ثبت کنید در مکتب خانه شطرنج ما برگه ثبت را برای استفاده شما عزیزان آماده کردهایم و میتوانید از طریق لینک زیر دانلود کنید.

نمونه علائم اختصاری شطرنج
در شطرنج سوای نام اختصاری مهرهها و حرکات بعضی از علائم انحصاری نیز وجود دارد که تکمیل کننده هر حرکت میباشد بهعنوان مثال کیش دادن در شطرنج را با علامت + و کیش و مات را با علامت # یا ++ نشان میدهند و سایر نمادها که در جدول زیر برایتان نوشتهایم و اگر شما یک حرکت انجام دهید که منجر به کیش یا زدن یا هر مورد دیگر شود باید بعد از حرکت علامت مخصوص کیش دادن را که + میباشد در آخر نوشته خود بیاورید، بهعنوان مثال +Nf6 یعنی اسب به خانه f6 حرکت کرده و این حرکت موجب کیش شدن بازیکن مقابل یا خود شخص شده است.

دیدگاهتان را بنویسید